pátek 8. ledna 2010

Brazilian week: Day 1

No, tak je to tady. První den brazilského týdne. Takže je potřeba to vzít trochu "pseudochronologicky", čili chro-chrologicky. Na tento první den jsem si připravil věci, se kterými jsem, co se týče Brazílie, začínal. To znamená, že s nimi začnete i vy, jelikož se necítím v tomto ohledu o nic ošizen a myslím, že jsem se vydal správným směrem. Cesta je to pestrá, krásná a šílená.

První brazilské album, které jsem kdy slyšel, byl jeden z pilířů světové (vážně, ne jenom brazilské) psychedelické hudby, stejnojmenná deska kapely Os Mutantes (Sao Paulo) z roku 1968. Mutanti byli původně tříčlenné těleso ve složení Arnaldo Baptista (basa, klávesy a zpěv), Sérgio Dias Baptista (kytary a zpěv) a Rita Lee (vedoucí zpěv), a během svého mnohaletého působení prodělali nejedny personální změny. Na této první desce , silně ovlivněné Hendrixem, Beach Boys či Beatles, se spolupodíleli ikony a exulanti brazilské scény jako Gilberto Gil (v letech 2003-2008 ministr kultury), Caetano Veloso anebo Jorge Ben, kteří právě spolu s Mutanty tvořili tvrdé jádro společensko-kulturního hnutí Tropicalia. Kapela si ihned po vydání tohoto svého debutu, na jedné straně vysloužila veliké uznání (hlavně v Evropě), na straně druhé se umístila na předních příčkách vládního black listu. Své další desky pak vydávala každoročně a vybrušováním a rozvíjením svého unikátního stylu pouze dokazovala, že patří mezi spičku tehdejší brazilské produkce. V roce 1972 se od Os Mutantes definitivně odtrhla Rita Lee, když zkoušela své štěstí jako sólistka. Zbytek Mutantů však zůstal aktivní až do roku 1978, aby se v roce 2006 znovu sjednotil, a hrál tak až do dneška.



Toto nadčasové album se nesmazatelně zapsalo do rock & rollové síně slávy a již od samého začátku až po současnost silně ovlivňuje muzikanty po celém světě (např. Nirvana či Sepultura). Kromě krásných harmonií disponuje takovou dávkou obskurity a cílené dekadence, že se to dá přirovnat například k filmům Davida Linche (ovšem, né tak zlomyslné). Časopis Rolling Stones ho označil za deváté nejlepší brazilské album všech dob ze sta. Pro začátek dobrý, ne? WRKB





První mixtape od DJ Nutse, který jsem kdy slyšel, je Cultura Copia, který pro autora samotného znamenal velký průlom. Tato prvotina vyšla v roce 2004 na již existujícím labelu Mochilla a pro minimálně další jeden rok to byl jeden z nejvíce rare setů v matrixu. Sehnat jeho kompletní podobu bylo téměř nemožné, jelikož jediná jeho copia, na kterou jste mohli narazit, byla asi patnáctiminutový snippet.


Tato koláž plná na husto natěsnaných brazilských grooveů v podstatě předznamenala podobu všech ostatních Nutsových vydání. DJ Nuts není nějaký ohromně invenční a dech beroucí gramofonista jako je např. J Rocc, dá se říct, že jako DJ je vcelku průměrný, ale je to rozhodně jeden z největších crate diggerů a znalců svého oboru vůbec. Věřím, že i Madlib se měl od něj mnoho co naučit (resp. seznámit se s deskami), a to už je co říct. Každý z jeho setů obsahuje desítky různých písní napříč žánrovým spektrem (pouze Brasilian music) a stalo se mi snad pouze dvakrát, že bych slyšel nějakou skladbu více jak jednou. Jeho mixtapy můžete pouštět na svých privátních večírcích a garantuji, že o inteligentní zábavu bude postaráno, jelikož děvčata se neudrží a začnou štastně tančit. Klidně je ale můžete zahrát svým rodičům, až budete u nich na návštěvě, a ještě vás pochválí, jakou hezkou muziku že to posloucháte. Takže this is DJ Nuts straight from Brasils Sao Paulo & he´s gonna kick ya funky asses. Check it yo! WRKB

Žádné komentáře: